Inloggen cliëntportaal Inloggen Minddistrict
> Praktische informatie > Klachten

Klachten

Als u een klacht hebt, is dat voor ons een belangrijk signaal om erachter te komen waar het om gaat en hoe uw klacht zo goed en snel mogelijk opgelost kan worden. Ook hechten wij er waarde aan dat dergelijke klachten in de toekomst kunnen worden voorkomen. Om die reden werken wij aan een zo laagdrempelige en meest transparant mogelijke manier van klachtbehandeling.

Klacht indienen

Uw klacht kan over van alles gaan: de kwaliteit van de zorg, de bejegening door de hulpverlener of wat dan ook. In de eerste plaats hopen wij dat u uw klacht direct met de hulpverlener, diens leidinggevende of de bestuurder kan bespreken om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Het is ook mogelijk het klachtenformulier in te vullen. Uw klacht wordt dan met spoed intern behandeld volgens onze klachtenprocedure. U kunt het formulier ingevuld overhandigen aan uw hulpverlener, e-mailen naar kwaliteit@therapeutisch-centrum.nl met ‘klacht’ in het onderwerp of per post verzenden aan: Therapeutisch Centrum GGZ, t.a.v. afdeling klachtbehandeling, Nagelerweg 5, 8304 AB in Emmeloord.

Onafhankelijke klachtenfunctionaris volwassenen

Als het gesprek met de hulpverlener, diens verantwoordelijke en/of Bestuur naar uw oordeel niet of tot onvoldoende resultaat heeft geleid, dan kunt u uw klacht voorleggen aan Quasir voor bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze is te bereiken via e-mail bemiddeling@quasir.nl zoals vermeld op www.quasir.nl. Therapeutisch Centrum GGZ zal u op verzoek via e-mail kwaliteit@therapeutisch-centrum.nl een exemplaar van de klachtenregeling toesturen. De klachtenfunctionaris van Quasir kan voor u bemiddelen tijdens de klachtfase en zal er met u samen naar toe werken om de klacht naar tevredenheid te kunnen afronden. Mocht u er met de klachtenfunctionaris niet uitkomen, kan die u aanvullend informeren hoe en waar u het beste door kunt gaan met uw klacht.

Klachtencommissie Volwassenzorg en Kind & Jeugd

Wij zijn aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie van Quasir en onze klachtenregeling is daarop afgestemd. Deze weg is officiëler en langduriger van aard.

Voor volwassenen geldt - wegens andere wet- en regelgeving - dat de klachtencommissie een klacht niet ontvankelijk verklaart als die niet eerst is voorgelegd aan Therapeutisch Centrum GGZ en/of als de klacht nog niet is behandeld door de klachtenfunctionaris. Het heeft daarom de voorkeur om eerst bovenstaande stappen te overwegen. Onze adviseur Kwaliteit en Veiligheid kan u adviseren en/of informeren over de te volgen procedure. Deze is per mail te bereiken via kwaliteit@therapeutisch-centrum.nl.

Volgens de Jeugdwet is het voor Kind en Jeugd mogelijk om de klacht direct aan de klachtencommissie van Quasir voor te leggen, zonder dat de klacht eerst is voorgelegd aan Therapeutisch Centrum GGZ.

U kunt uw klacht voor behandeling door de klachtencommissie indienen bij ambtelijksecretaris@quasir.nl, zoals vermeld op www.quasir.nl. Een exemplaar van het document klachtenregeling, klachtenbemiddeling en klachtencommissie, stellen wij u op uw verzoek beschikbaar via kwaliteit@therapeutisch-centrum.nl.

Klachtenfunctionaris op afroep

Telefoon: 06 - 48 44 55 38 (maandag t/m vrijdag 9:00 - 17:00 uur)
E-mail: bemiddeling@quasir.nl

Klachtencommissie Quasir

Telefoon: 06 - 82 36 67 72 (maandag t/m vrijdag 9:00 - 17:00 uur)
E-mail  ambtelijksecretaris@quasir.nl

Jeugdvertrouwenspersonen

Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Therapeutisch Centrum GGZ. 

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Zo bereik je Jeugdstem:

  • Bel gratis naar 088 – 555 1000​
  • Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

Geschillencommissie

Mocht u alsnog menen dat een geschilleninstantie uw klacht in behandeling moet nemen, dan kunt u zich wenden tot De Geschillencommissie Zorg waarbij wij zijn aangesloten. Dit traject is tijdrovend en er zijn kosten aan verbonden. De uitspraak is bindend.

Klik op het logo hieronder voor meer informatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

© copyright Therapeutisch Centrum GGZ 2024 | Disclaimer | Privacyreglement